WordPress w szkole?

Powstało wiele stron i blogów poświęconych systemowi zarządzania treścią WordPress  i nie zamierzam powielać treści, które już zostały opublikowane. Subiektywnie odniosę się do pomysłu stawiania strony szkoły, koła przedmiotowego czy innego podmiotu na tym właśnie cms’się.

Swoją pierwszą stronę mozolnie pisałem w oparciu o HTML i CSS. Każdorazowa zmiana niosła za sobą kopiowanie pewnych fragmentów i uzupełnianie innych właściwą treścią. Można w ten sposób, ale czy mam na tyle czasu by siedzieć i „grzebać” w kodzie, gdy coś mi się nie spodoba, a następnie zmieniać to na każdej podstronie … Nie, to zdecydowanie nie dla mnie. Następnym etapem było zapoznanie z PHP, co ułatwiło mi nieco pisanie stron i aktualizowanie treści. Po kilku próbach postanowiłem jednak spróbować zbudować stronę w oparciu o system zarządzania treścią. Postawiłem na bardzo dobrze oceniany i łatwy w instalacji system Joomla. Byłem zafascynowany i zacząłem budować strony w oparciu o ten system nie tylko dla siebie, ale również znajomych. Bardzo zaawansowany, chociaż mało intuicyjny system na długo pozostawał moim ulubionym narzędziem do tworzenia witryn. Sam budowałem skórki, szukałem dodatkowych wtyczek rozszerzających możliwości, zacząłem uczyć się pisać własne rozszerzenia, gdy nagle … System ewoluował do nowszej wersji! Super! No, nie tak bardzo … Przejście stało się dość kłopotliwe i nieco zmieniło się podejście programistów, co zmieniło wygląd już i tak mało czytelnego zaplecza. Kolejne zmiany i kilka stron, które uległy zainfekowaniu skutecznie zachęciły mnie do poszukania alternatywy.

Tak zaczęła się moja przygoda z WordPressem, która trwa do dziś. W chwili, gdy mocno interesowałem się Joomla, WordPress uważany był za system typowo blogowy. W chwili obecnej to świetna baza zarówno na bloga jak i każdego rodzaju stronę, nie wyłączając z tej listy sklepów internetowych. Jak wspomniałem, nie będę się dziś zagłębiał w szczegóły techniczna, a jedynie przedstawię kilka zalet, dla których warto zainteresować się tym systemem.

– Po pierwsze tak jak Joomla jest darmowy do użytku komercyjnego oraz prywatnego, ale jego zaplecze jest znacznie czytelniejsze. Przekłada się to na łatwość opanowania obsługi i wdrożenia nawet wśród opornych użytkowników.

– Każda nowa wersja nie przynosi drastycznych zmian w kokpicie czyli na zapleczu, co nie utrudnia pracy po zmianie wersji na aktualniejszą. Można spytać, po co zmieniać wersje na nowsze? Odpowiedź jest prosta, w celu zapewnienia bezpieczeństwa i stabilności strony. Każda nowa wersja usuwa błędy bezpieczeństwa i wprowadza nowe udogodnienia.

– Łatwość aktualizacji do nowej wersji, tak naprawdę wystarczy jedno kliknięcie na zapleczu (jeśli nie robimy kopii bazy danych) i po chwili mamy aktualną wersję.

– Wiele darmowych rozszerzeń czyli wtyczek dających właściwie nieograniczone możliwości rozbudowy strony i uzyskiwania nowych funkcjonalności.

– Bardzo dobra dokumentacja (chociaż w języku angielskim) oraz szerokie wsparcie użytkowników.

– Wiele darmowych szablonów pozwalających zbudować i spersonalizować swoją stronę.

– To co dla mnie najważniejsze, to wiele wtyczek umożliwiających tworzenie quizów, testów, kursów itp., co daje możliwość zbudowania w oparciu o system własnego LMS’a  (systemu zarządzania treścią przeznaczonego dla edukatorów) lub jego namiastkę. Często systemy LMS są płatne lub dość skomplikowane czego przykładem jest bardzo dobry i znany Moodle.

Swoich uczniów przygotowuję do testów w szkole przy pomocy WordPressa. Jak to robię można sprawdzić tu.

Jeśli chcecie bym opublikował jakiś artykuł z serii „how to” dotyczący WordPressa napiszcie do mnie lub zostawcie komentarz. Ze swojej strony postaram się dodawać opisy ciekawych przydatnych w tworzeniu treści edukacyjnych.

Dodaj komentarz